Coaching – jak się doskonalić?

Coaching to pojęcie powszechnie kojarzone z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz karierą. Co właściwie oznacza i czy, jak się powszechnie uważa, jest on stosowany głównie wśród kadry menedżerskiej? Czy każdy pracownik może wykorzystać w jakiś sposób zdobycze coachingu?

Coaching, jako interaktywna metoda rozwoju człowieka, jest skoncentrowany nie tyle na dawaniu gotowych rozwiązań, co na ich poszukiwaniu, a bazuje na potencjale danej osoby. Zdobycze coachingu wykorzystywane są zarówno w kontekście życia zawodowego (tzw. career coaching), jak i prywatnego (tzw. life coaching). – W odniesieniu do zarządzania zasobami ludzkimi oraz planowania ścieżek kariery, praca z coachem pozwala w bardzo efektywny i szybki sposób definiować rozwiązania stanowiące kluczowe elementy budowania strategii rozwoju w ujęciu organizacyjnym, jak również indywidualnym.

Dzięki ukierunkowaniu na tworzenie wizji przyszłości, poszukiwaniu rozwiązań (zamiast poszukiwania przyczyn problemów) coaching pozwala na wdrożenie strategii dojścia do zamierzonych celów – wyjaśnia Małgorzata Misztal ze Szkoły Coachów Meritum. Celem coachingu jest ponadto wspieranie klienta w procesie zmian, także tych dotyczących ścieżki kariery. – Coaching może pomóc w dokonaniu trafnych wyborów zawodowych dzięki temu, że pozwala odkryć prawdziwe pragnienia człowieka (co chciałby robić, dokąd dojść), jego wartości (co jest dla niego ważne), a także określić pełnię jego zasobów (zdefiniować słabe i mocne strony i skoncentrować się na rozwoju tych ostatnich) – wyjaśnia dr Beata Kozak, psycholog z Uniwersytetu SWPS.

Dla kogo coaching?

Powszechnie uważa się, iż coaching jako narzędzie jest stosowany głównie wśród kadry menedżerskiej. Czy możliwe jest, by każdy pracownik wykorzystał w jakiś sposób zdobycze coachingu? – W tej chwili coaching dostępny jest dla każdego, nie jest bynajmniej zarezerwowany dla wybranych. Wiele firm wspiera swoich pracowników (ich rozwój zawodowy) także poprzez sponsorowanie pracy z coachem. Równocześnie coraz więcej osób inwestuje swój prywatny czas i fundusze w przejście procesu coachingowego.

Służy on zwykle wyjściu z kryzysowej sytuacji – zarówno w życiu prywatnym (np. kryzys w związku, trudności rodzicielskie) czy zawodowym (potrzeba zmiany pracy czy środowiska) – wyjaśnia Kaja Kozłowska, socjolog, coach i wykładowca kierunków coachingowych studiów podyplomowych w Collegium Civitas w Warszawie.

Coaching skierowany jest zasadniczo do dwóch grup osób – z jednej strony może być pomocny dla ludzi, którzy, choć zadowoleni z wykonywanej pracy, pragną rozwijać się dalej, lecz nie wiedzą, w którym kierunku powinny pójść, z drugiej przyda się tym, którzy nie czerpią satysfakcji z pełnionej obecnie roli zawodowej.

Jako narzędzie typowo rozwojowe coaching pozwala na zdiagnozowanie pożądanego (choć często nieuświadomionego) kierunku zmian danej osoby. – Obecnie coraz więcej osób korzysta z coachingu prywatnie, zwłaszcza kiedy dojdą do wniosku, iż warto przemyśleć kierunek dalszej kariery zawodowej, poszukują nowego pomysłu na siebie lub kiedy potrzebują kogoś, kto pomoże im ruszyć z miejsca, w którym „utknęli”.

Podczas coachingu mogą dokładnie przemyśleć swoje pomysły i przygotować się do działania, a tym samym ustrzec się potencjalnych błędów – mówi Anna Witkiewicz z AW Coaching Kariery.

Znaleźć dobrego coacha

Decydując się na rozpoczęcie przygody z coachingiem, warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę. – Ponieważ rynek coachingowy w Polsce rozwija się dość prężnie, w gąszczu propozycji może być trudno znaleźć osobę, która spełni nasze oczekiwania. Szukając coacha, warto kierować się kilkoma kryteriami: jego doświadczeniem zawodowym, akredytacją coacha, a także rekomendacjami klientów, którzy korzystali z jego usług, oraz stażem i standardem jego pracy – radzi Małgorzata Misztal ze Szkoły Coachów Meritum. Profesjonalnego coacha można poznać po przynależności do organizacji zrzeszających coachów – wśród najbardziej uznanych jest International Coach Federation.

– Jeśli chodzi o certyfikaty potwierdzające doświadczenie i wykształcenie coacha, cenione w środowisku są takie zaświadczenia, jak: ACC (Associate Certified Coach), PCC (Professional Certified Coach) czy MCC (Master Certified Coach) – wymienia Kaja Kozłowska z Collegium Civitas. Wiele osób zainteresowanych sesjami coachingowymi zastanawia się także, ile spotkań jest potrzebnych, by osiągnąć wymierne efekty oraz na jakie rezultaty mogą liczyć. – Pierwsze spotkanie jest często bezpłatne i służy sprawdzeniu, czy klient i coach dobrze się rozumieją i są gotowi zacząć współpracę. Sam coaching zwykle zamyka się w 6–8 sesjach i trwa około 3 miesięcy. To krótki, dynamiczny proces, ukierunkowany na konkretny cel. Powodzenie coachingu zależy przede wszystkim od samego klienta, od tego, jak bardzo mu zależy na osiągnięciu celu – wyjaśnia Anna Witkiewicz.

Jednym z najciekawszych aspektów coachingu jest to, iż nie sposób przewidzieć, jak zakończy się seria spotkań z coachem – Niemal w każdym przypadku można liczyć na efekt zaskoczenia – mówi dr Beata Kozak z Uniwersytetu SWPS. – Dla niektórych klientów wartością coachingu jest możliwość utwierdzenia się w słuszności wyboru, którego dokonali, dla innych sesje z coachem stanowią okazję do ustrukturyzowania wiedzy na swój temat i obrania właściwego kierunku rozwoju, dla innych jest to szansa na zmianę perspektywy i spojrzenie na swoje wybory z zupełnie innej strony. Czasem zmiana jest spektakularna z zewnątrz, a czasem to wewnątrz nas następuje zmiana, której konsekwencje będą widoczne dopiero za jakiś czas – podsumowuje.

0 shares
Previous Post

Aqua aerobik – sport, rekreacja, rozrywka

Next Post

Po słonecznej stronie życia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *