Sztuka nowoczesna – Malarstwo

Celem malarstwa współczesnego nie jest ukazanie piękna w wymiarze estetycznym, nie musi więc ono zachwycać odbiorcy ani być dla niego zrozumiałe. Przede wszystkim ma intrygować, poruszać i skłaniać do refleksji.

Abstrakcja i symbol

Żaden z nabywców nie musi na siłę wieszać w salonie obrazu, który mu się nie podoba, ponieważ w ostatnich latach rynek sztuki w Polsce jest wystarczająco bogaty w oferty i każdy może znaleźć coś, co go zainteresuje albo raczej – zaintryguje. Po współczesnym malarstwie nie należy bowiem oczekiwać łatwych rozwiązań wizualnych i interpretacyjnych, ponieważ tym, co łączy jego twórców, jest operowanie symbolem i abstrakcją, a sposób wykonania i kolorystyka są wyjątkowo niejednorodne. Nie należy także spodziewać się jakiejś klasyfikacji, dlatego że w ciągu kilkudziesięciu ostatnich lat wykształciło się wiele nurtów i ruchów, których jeszcze nie podzielono na wyraźne fazy, a które czerpią z przedwojennych kierunków w sztuce, m.in. z abstrakcjonizmu, konstruktywizmu, surrealizmu czy dadaizmu.

Ogólnie rzecz ujmując, początki malarstwa współczesnego datuje się na połowę XX w., a konkretnie na okres rozpoczynający się od wybuchu II wojny światowej. Przedwojenne nurty z czasem wyraźnie ewoluowały, co sprawiło, że pod koniec minionego stulecia plastyka stała się nie tyle wyrazem zamysłu estetycznego artysty, ile przejawem jego ideologii. Współczesny malarz przestał być rzemieślnikiem lub „portrecistą” rzeczywistości, jak to działo się w poprzednich epokach, ale przeobraził się w interpretatora świata – człowieka poszukującego odpowiedzi na kluczowe pytania egzystencjalne lub szukającego wyjaśnienia dla paradoksów otaczającej go cywilizacji.

Element wystroju wnętrz

Mimo iż współczesna sztuka wykracza daleko poza swoją służebną rolę, niejednoznaczne pod względem interpretacyjnym abstrakcje znajdują szerokie grono odbiorców. Są wśród nich zarówno kolekcjonerzy, jak i klienci indywidualni, bardziej zainteresowani lokatą kapitału niż sztuką samą w sobie.

Sztuką współczesną interesuje się także branża hotelarska oraz powiązani z nią architekci wnętrz, poszukujący oryginalnych środków wyrazu, w tym abstrakcji, które stanowią doskonałe uzupełnienie przestrzeni o chłodnej kolorystyce. Przykładem może tu być wielkoformatowe malarstwo figuratywne Zdzisława Majrowskiego, tworzącego również pod pseudonimem Constantin Meyro, który zasłynął w 1981 r. głośną wystawą w Monachium.

Z kolei obrazy, przedstawiające abstrakcyjne kwiaty bądź wariacje z motywami zwierzęcymi, martwej natury, pejzażu itp., potrafią ożywić każde wnętrze i nadać mu wyjątkowy klimat. Nie bez znaczenia jest również fakt, że popularny dzisiaj abstrakcjonizm pasuje nie tylko do ultranowoczesnych wnętrz, ale także sprawdza się w przestrzeniach w stylu klasycznym, jak np. pomieszczenia w zabytkowych budowlach, zaadaptowanych na cele kulturalno-społeczne albo noclegowe.

Polski rynek sztuki

Przyszłość polskiego rynku sztuki wygląda bardzo obiecująco, tym bardziej że w porównaniu z innymi krajami Europy Środkowo-Wschodniej rozwija się on najszybciej. Stabilizacja finansowa oraz wyraźny wzrost zamożności społeczeństwa sprawiły, że wielu Polaków zaczyna szukać nowych sposobów na ulokowanie swojego kapitału, inwestując m.in. w dzieła sztuki. Z badań przeprowadzonych w 2016 r. wynika, że taki rodzaj inwestycji preferuje 18% osób o wyższych dochodach, a 36% planuje zainwestować w dzieła sztuki w przyszłości.

Największym uznaniem inwestorów i kolekcjonerów cieszą się prace wykonane na płótnie, o czym świadczy ich liczba w obiegu kolekcjonerskim (ok. 60% wszystkich dzieł sztuki). W Polsce od 2009 r. nieustannie rośnie zainteresowanie sztuką Młodej Polski, a szczególną popularnością cieszą się dzieła malarzy, uznawanych dziś za klasyków: Wyspiańskiego, Kantora, Chełmońskiego, Siemiradzkiego, Makowskiego, Fangora czy Lebensteina. Stanowią one nie tylko świetną lokatę kapitału, ale także dają możliwość zysku. Przykładowo, wartość kupowanych w latach 90. ubiegłego wieku obrazów Wojciecha Fangora wzrosła o ponad 800%, a cena za dzieło Jana Lebensteina pt. „Figura osiowa nr 77” w ciągu zaledwie siedmiu lat wzrosła ośmiokrotnie.

Mimo iż za najpewniejszą inwestycję nadal uważa się obrazy klasyków, w ostatnich latach szansę na największy zysk dają wytwory tzw. młodej sztuki, której udział na na polskim rynku sztuki stanowi niemal 50%. Wynika to z faktu, że cieszą się one coraz większym zainteresowaniem średnio zamożnych inwestorów, dla których dzieła klasyków pozostają nieosiągalne z powodu wysokiej ceny.

W tym przypadku na uwagę zasługują m.in. prace mieszkającej w Holandii Justyny Pennards-Sycz, artystki tworzącej w duchu abstrakcjonizmu, a także dzieła warszawskiego malarza Wojciecha TUT Chechlińskiego, którego twórczość stanowi rodzaj kompromisu między kubizmem a dokonaniami prymitywistów. Nie mniej ciekawe są wyraziste abstrakcje wspominanego już Zdzisława Majrowskiego, którego olej na płótnie został w 2007 r. sprzedany za 25 tys. zł.

Obraz dla każdego

Oferta młodej sztuki staje się interesująca nie tylko dla znawców i kolekcjonerów, ale także dla średnio zamożnych nabywców, którzy chcieliby nadać wnętrzom swoich domów unikalny charakter. Obrazy młodych twórców można kupić już za kilkaset złotych, przy czym istnieje duże prawdopodobieństwo, że za parę lat ich cena wzrośnie kilkakrotnie.

Przystępne ceny tych obrazów, a także wrastająca popularność targów, aukcji i galerii sztuki oraz giełd kolekcjonerskich, a nawet handlu sztuką on-line, w tym aukcji internetowych, przyczyniają się do zainteresowania inwestowaniem. Ponadto osoby, które dopiero zaczynają budować swoją kolekcję, mogą skorzystać z oferty art bankingu albo z pomocy internetowej galerii sztuki, która ułatwia znalezienie obrazu odpowiadającego ich potrzebom i gustom. Tego typu galerie systematycznie prezentują zestawienia najpopularniejszych trendów inwestycyjnych i nazwiska polskich artystów, których prace cieszą się coraz większym zainteresowaniem na rynku. Nierzadko też prezentują cenę obrazu albo oferują możliwość zapytania o nią. Cóż więc pozostaje, jeśli nie kupować?

0 shares
Previous Post

Małopolska Organizacja Turystyczna

Next Post

Symposium Cracoviense

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *